torstai 3. joulukuuta 2015

Pinnallinen ja ylimielinen

Näin ajattelin aluksi Tonista. Tapasimme ensimmäisen kerran loppukesästä 2011. Hän palkkasi minut töihin silloin. Ajattelin, että on kyllä ylimielinen ihminen. Päällä hänellä oli aina pelkästään merkkivaatteita ja käyttäytyminen sen mukaista. Itsen en koskaan meikannut töihin ja yleensä pukeuduin huppariin ja collegehousuihin. En voinut sietää Tonia. Inhosin sitä, jos hän oli samassa työvuorossa minun kanssani. Silti joku hänessä kiehtoi minua. Aina kun hän tuli lähelle, sydämeni hakkasi.

Olin syksystä 2011 asti nähnyt välillä unta Tonista. Aina jotenkin hän liittyi uniini. Keväällä 2012 päädyimme baarissa juttelemaan. En ollut aikaisemmin jutellut hänen kanssa juuri ollenkaan. En pitänyt hänen ylimielisestä asenteesta esimerkiksi baarissa. Aina piti tarjota koko porukalle ja näyttää, että rahaa on. Se ilta kuitenkin muutti koko elämäni. Hetken siinä juteltuamme Toni pussasi minua. Täysin varoittamatta ja yllättäen. Menin täysin lukkoon ja mietin, että mitä juuri tapahtui. Muistan vieläkin ne perhoset vatsassani. Ilta kului jutellessa ja oli aika lähteä kotiin. Lähdin yksin ja olin kävellyt hetken kohti taksitolppaa, kunnes Toni juoksi vierelleni. Matka jatkui yhdessä.

Töissä sydämeni hakkasi entistä enemmän. Ajattelin, ettei hän voi olla oikeasti minusta kiinnostunut. Mietin aina, miltä näyttäisimme yhdessä. Hän oli komea ja tyylikäs, itse olin täynnnä ihottumaa ja pukeuduin miten sattuu. Sen illan jälkeen yritin unohta Tonin. En mitenkään onnistunut siinä. Muutamien viikkojen jälkeen hän aloitti viestitellä minulle. Se oli ihanaa ja jännittävää. Niin siinä kävi, että pinnallinen ja ylimielinen Toni paljastui mukavaksi ja huomaavaiseksi.

Suhteemme alussa pelkäsin, etten kelpaa Tonille. Itselläni oli aikaisemmasta suhteesta huonoja kokemuksia ja ne heijastuivat pelkona. Toni ei kuitenkaan koskaan maininnut ihostani mitään pahaa. Muistan kun ensimmäisen kerran heräsimme niin, että olin raapinut itseni pahasti verille. Lakanat olivat veressä ja ihoni oli hirvittävän näköinen. Minua hävetti, tosin täysin turhaan. Jonkin ajan kuluttua huomasin Tonin rasvaavan minua ja pitävän huolta, etten raapisi itseäni. Joka ilta hän jaksoi rasvata selkäni. Aina hän yritti etsiä hoitokeinoja ihooni. Kerran tulin kotiin ja minulla oli paha mieli, koska kasvoni olivat surkeassa kunnossa. Toni tuli halaamaan minua ja sanoi, ettei ole muistanut kertoa kuinka paljon rakastaa minua ja siksi ihoni on huonossa kunnossa. Hetkessä paha mieli oli poissa.


Minua jännitti tavata Tonin vanhemmat ensimmäisen kerran. Heillä on ollut tapana syödä joka sunnuntai perheen kesken. Menin paikalle omana itsenäni eli ilman meikkiä ja rennoissa vaatteissa. Mietin koko ajan, että mitähän he minusta ajattelevat. Jännitin turhaan. Vastaanotto oli lämmin. Jälkikäteen Tonin äiti on kertonut, että alussa oli itsekin ihmetellyt miten Toni on valinnut juuri minut. Hän ei missään nimessä tarkoittanut sitä pahalla enkä ole koskaan niin ajatellutkaan. Minusta on hienoa, että olen tehnyt Toniin vaikutuksen muulla kuin ulkonäöllä.

Kun lähdimme ulos syömään ja en voinut meikata, Toni ei siitä välittänyt. Itse en välillä edes halunnut lähteä, koska omasta mielestäni en sopinut ihmisten ilmoille. Toni jaksoi tsempata ja kertoa, ettei se haittaa, vaikka en voi meikata. Hänelle kelpasin juuri sellaisena kuin olen. Välillä huomasin, että jotkut tuijottivat ravintolassa tai ainakin siltä se tuntui. Jossain vaiheessa en jaksanut enää välittää siitä, mitä muut ajattelevat.



Kun aloitin käyttämään BD Medicalin tuotteita, niin Toni sanoi silloin, että nyt sinun ihosi tulee kuntoon. Itsehän en siihen uskonut. En tiedä miksi olen saanut Tonin kaltaisen kultakimpaleen elämääni. Hän on yksi lukuisista ihmisistä, joka on saanut pidettyä minut järjissäni. Itse olen oppinut suhteestamme sen, että ennakkoluulot vaikuttava liikaa ihmisten elämään. Jos en olisi koskaan antanut Tonille mahdollisuutta näyttää itsestään sitä toista puolta, emme ehkä olisi tässä ja nyt. En väitä, etteikö itselläni ole enää koskaan ennakkoluuloja mutta pyrin välttämään niitä. Yleensä niistä ei ole muuta kuin haittaa. Muistakaa antaa mahdollisuuksia. Sitä kautta voi oppia paljon toisesta ja saada uusia ihmisiä ympärilleen.

Tämän tekstin myötä hiljenen muutamaksi viikoksi. Suuntaan lauantaina kohti etelän lämpöä ja seuraavaksi kirjoitan, miten aurinko vaikuttaa ihooni. Ihanaa joulun odotusta kaikille! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti